Wereldpremičre:

De eerste zware, elektrische Mercedes-Benz Urban eTruck!

 

Emissievrij en rendabel: Mercedes-Benz heeft de elektrisch aangedreven Urban eTruck voor het zware distributietransport in de stad voorgesteld. Mede dankzij de sterk groeiende online verkopen moeten er steeds meer goederen in de stad worden afgeleverd. Tegelijkertijd worden de voorschriften voor de vermindering van de uitstoot van uitlaatgassen strenger en wordt er steeds luider geroepen om bedrijfswagens die het milieu ontzien.. Hoogste tijd daarom voor de Mercedes-Benz Urban eTruck!

 

Deze truck is afgeleid van een zware distributietruck met drie assen van Mercedes-Benz en maakt gebruik van een volledig nieuw soort aandrijving, waarbij de conventionele aandrijflijn is vervangen door een elektrisch aangedreven achteras met elektromotoren direct naast de wielnaven. Er kan een maximumvermogen van 125 kW worden geleverd, terwijl het maximumkoppel tweemaal 500 Nm bedraagt.De benodigde energie wordt gegenereerd door een pakket lithium-ion-accu's met een totale capaciteit van 212 kWh. Hiermee is een actieradius van 200 kilometer haalbaar – gewoonlijk voldoende voor een werkdag. Het in het chassis ondergebrachte accupakket bestaat uit drie modules. Deze kunnen volledig of gedeeltelijk worden gebruikt. De Urban eTruck wordt met behulp van de voor heel Europa gestandaardiseerde stekker 'Combined Charging System' (CCS) type 2 op het oplaadpunt aangesloten. Bij een oplaadcapaciteit van 100 kW zijn lege accu's in twee tot drie uur weer volledig opgeladen.


Bij trucks met een alternatieve aandrijving staat de EU-commissie een verhoging van het toegestane totaalgewicht met een ton toe. De Urban eTruck heeft daarom een totaalgewicht van 26 in plaats van 25 ton. Dankzij deze gewichtsbonus bedraagt het laadvermogen met 12,8 ton maar 700 kilogram minder dan bij een conventionele truck.Geen emissie, fluisterstil en een laadvermogen van 12,8 ton: met de Urban eTruck krijgen de begrippen zuinigheid en milieuvriendelijkheid een heel nieuwe invulling. Het model wordt aanvankelijk in beperkte aantallen geleverd aan klanten in Duitsland, en later in heel Europa, waar de truck in de dagelijkse transportpraktijk zal worden ingezet. De bedoeling hiervan is om aan de hand van realistische gebruiksscenario's en concrete vereisten samen met klanten het concept en de constructie van de elektrische truck verder te verbeteren. Zo worden onder andere het gebruik in wisseldienst, de oplaadtijden en het accu- en actieradiusmanagement getest.


De steeds verder toenemende urbanisatie en het verbeterde rendement van de accutechniek effenen het pad voor de volledig elektrische truck. Betere luchtkwaliteit, het terugdringen van geluidsoverlast en de instelling van milieuzones spelen een steeds belangrijkere rol in grote steden over heel de wereld. Met als gevolg dat er voor steeds meer mensen in stedelijke gebieden goederen zullen moeten worden vervoerd, het liefst emissievrij en stil. Daarom moeten in de toekomst in dichtbevolkte conglomeraties volledig elektrische trucks worden ingezet om de dagelijkse voorziening van levensmiddelen en andere goederen te kunnen waarborgen.

Deze trend wordt nog verder versterkt door razendsnelle technische ontwikkelingen. Zo verwacht Daimler Trucks dat de kosten voor de accu's van een volledig elektrische truck tussen 1997 en 2025 met een factor 2,5 zullen dalen – van 500 euro/kWh naar 200 euro/kWh. Tegelijkertijd neemt de energiedichtheid van de leverbare accu's in deze periode met dezelfde factor toe, van 80 Wh/kg naar 200 Wh/kg. 

 

Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart